divendres, 6 de maig del 2011

L'arquer denostat

Copio el fragment d'una intervenció que he llegit en El conde Belisario (trad. esp. Barcelona, Edhasa, 1994) de Robert Graves. Al capítol segon, en el decurs d'un sopar, hom discuteix sobre les autèntiques causes de la fallida   —o èxit— dels exèrcits d'arquers, infanteria i cavallers. El que diu un d'ells —amb el suport d'Homer, és clar— sobre els primers és el següent:
— ¿No cuento para ello con la autoridad de Homero, quien presenta a sus héroes más nobles luchando en Troya (apeándose de sus carros) cuerpo a cuerpo, con jabalina y espada? En Troya, el arco era el arma del afeminado y taimado Paris, y de Teucro de Salamina, quien se ocultó tras el escudo de su hermano Áyax, y a quien más tarde se le negó el permiso para regresar honrosamente a su patria, una ciudad isleña perfumada de violetas, porque no había vengado la muerte de su hermano Áyax como lo hubiera hecho cualquier guerrero decente con escudo y espada. En verdad, en el único pasaje donde figura la palabra «arquero» en todas las divinas obras del ciego Homero, se la utiliza como término despectivo. En el Libro Undécimo, Diomedes llamaba a Paris «Un arquero, un bufón, un petimetre con rizos a quien deslumbran las muchachas»; y «arquero» era el insulto más grave. En los poemas homéricos, el arquero se oculta tras el escudo del camarada, repito, o tras un montículo, o pilar, o lápida, y el guerrero con escudo y espada deplora su existencia, como si robara a la batalla (en la cual nunca entra) algo que no le pertenece. ¿No es verdad, oh, eruditos? Malto, Símaco, Paleólogo, apelo a vosotros. (...)

2 comentaris:

Stefano Sanfilippo ha dit...

Hola,

Aquesta opinió semba ser bastant generalitzada, si més no en època tardo imperial. Mireu què diu Procopi (I, 1, Bury):

... Sens dubte no saben que els arquers d’Homer, anomenats així per l’habilitat en l’arc, no tenien cavall; per a ells no hi havia llances, ni escuts per apartar els cops, ni cap altra protecció del cos, sinó que, com a soldats de peu, anaven a l’atac i s’havien de protegir agafant l’escut d’algun company o fent servir una estela, si es dirigien cap a un túmul. No podien salvar-se amb la fuga, ni perseguir als enemics en fuga, ni combatre en camp obert i estaven sempre preocupats per emportar-se quelcom d’aquells que s’anaven trobant en el combat...

Ramon Torné Teixidó ha dit...

Moltes gràcies per aquesta informació! Realment és preciosa.